Trädgården

Trädgården

Utanför köksfönstret

Utanför köksfönstret

Streptocarpus



Kohleria

Kohleria
Yf´s Edel

Kohleria

Kohleria
Yf´s Meija

torsdag 29 oktober 2009

Achimenes

Achimenes

Har inga achimenes kvar.
på grund av platsbrist. 

                                                                             Rozi- Rosa

Daisy Boo

                                                                         Amie Saliba

Cote Dior

                                                                              Sunburst

Misera


                                                                       Sweet and sour

                                                          Rosenberg

                                                                     Himalayan Sunrise

Hard to Get

                                                                Serge Saliba

 okänd (ej kvar)

Red Elf

patens röd med sporre

Mdme Geheune (ej kvar)

Från Canada (ej kvar)
Red Giant ej kvar

Yellow Beauty (ej kvar)

Tiny Red ej kvar

Tiger Eye (ej kvar)

SGS Lyndi

Summer Sunset ej kvar

Snow Surprice

Röd
har inget namn på denna

Rosy Frost (ej kvar)

Rosa Charm (ej kvar)

Red Elf

patens röd med sporre

Pedunculata (ej kvar)

Peach Glow (ej kvar)

 patens major (ej kvar)

Orange Delight (ej kvar)

New Fantasy (ej kvar)

Maxima (ej kvar)

Hybrid Tyskland (ej kvar)

Ginger Peachy (ej kvar)

Flamenco (ej kvar)

 ereta
mycket liten

Dulcis (ej kvar)

Dot (ej kvar)

 anthirrana ej kvar

Ambroise Verschaffelt (ej kvar)

Aries (ej kvar)

Achimenes
Achimenes...kallas också för femöring, en gammal mormorsblomma.
En väldigt lättskött växt och tacksam.Finns idag mängder med olika sorter med färger. De vanligaste är nog de som finns i affären de som är vita eller lila.
Jag samlar inte på just dem, är väl en som alltid ska vara värre, samlar på de som är mera ovanliga...och helst ska man få kämpa att få dem..*ler*
Achimenes är lättskötta..De bildar rhizomer så man får flera o flera varje år.De blommor från tidig vår till sen höst.
Jag gör som man gör med kohlerian, jag sätter ner rhizomerna på våren flera st i samma kruka så det blir lite mer fylligare.Vissa klipper jag när de har växt upp lite så de grenar sig och blir knubbiga fina plantor..Toppskottet sätter jag ner i annan kruka och den tar sig direkt och så har man en till, fiffigt..
Achimenes är väldigt törstig av sig behöver vatten och får inte torka ut mellan vattningarna.Torkar den ut så blir bladen väldigt fula. Ljus vill den med ha. Men inte i direktsol.Den trivs överallt, ute som inne på sommaren, man kan ha den i ampel eller i vanlig kruka.Om man vill ha den i ampel ska man inte klippa av toppen på den utan låta den bara växa ut.



 Har samlat på mig en hel del sen sist, båda från Sverige samt Canada, så nu pryder de med i mina fönster.

Inga kommentarer:

Yf´s Mikael

Yf´s Mikael
Min egna hybrid, den finaste av alla kohlerior jag vet.

Sinningia

Sinningia
SRG´s Purple Eruption

Sinningia

Sinningia
Lucica.H.P

Min intresse Inredning

Min intresse Inredning

Växthuset 2011

Växthuset 2011
Mina blommor har äntligen fått kommit ut i växthuset

Trädgården 2011 (på baksidan av huset

Trädgården 2011 (på baksidan av huset

Goda vindruvor

Goda vindruvor

Sommarstugan

Sommarstugan
Mitt underbara ställe

En bild jag gillar

En bild jag gillar
Tänk om man kunde ha det så här..